Takiej huśtawki emocji dawno nie przeżyłam

Takiej huśtawki emocji dawno nie przeżyłam

poniedziałek, 21 września 2020

"Demian" Hermann Hesse

 Opis z lubimyczytać.pl :

Spragniony sensu życia Sinclair, znudzony iluzorycznością świata, w którym się wychował, wyrusza w fascynującą duchową podróż. Stawia pytania, które mają go doprowadzić do prawdziwego oświecenia, a w poszukiwaniu niełatwych odpowiedzi wspomaga go niezwykły przyjaciel – Max Demian. Ta pasjonująca opowieść o budowaniu własnej tożsamości pióra noblisty Hermana Hessego porusza kwestie o wymiarze tak uniwersalnym, że niezmiennie chwyta za serce zarówno dojrzewających, jak i dojrzałych czytelników na całym świecie.


Nie pragnąłem przecież nic więcej, niż żyć tym, co samo chciało ze mnie się wydobyć. 


Moja opinia:

Jedna z bardziej wyjątkowych pozycji, jakie miałam okazję czytać. Opowieść o szukaniu swego miejsca w świecie, o potrzebie przynależności i akceptacji. Tematyka uniwersalna, napisana pięknym, lirycznym językiem.  


Istniały tajemnice, którymi gotów byłem znacznie chętniej podzielić się z najgorszymi ulicznikami niż z własnymi siostrami. 



Metaforycznym, wzniosły, pełen uczuciowych ekspresji język dał mi wrażenie czytania czegoś wyjątkowego. Główny bohater wciąż skupiał się na analizowaniu kluczowych wydarzeń z przeszłości, próbując samemu zrozumieć dlaczego w ten sposób postąpił, co czuł i pragnął. To dawało poczucie bardzo głębokiego wniknięcia we wnętrze bohatera, nawiązania intymnej więzi z jego umysłem, dostępu do rozważań, które zwykle przeprowadzamy tylko z samym sobą.


Widzę, że myślisz więcej, niż potrafisz powiedzieć. 



Sinclair jest osobą ufną i głęboko wrażliwą. Samotny, szantażowany, zagubiony, próbuje wyrwać się z tego impasu szukając nauczycie. Jest zauroczony tytułowym Demianem, jego siłą, pewnością siebie. Miejscami wynosi go do rangi proroka lub półboga. Pojawiają się motywy czytania w myślach czy tworzenia nowej religii. Często nie wiedziałam, gdzie kończy się realizm, a zaczyna bardzo rozbudowana metafora. Płynęłam z fabułą, nie próbując już zrozumieć przedstawiany obraz, ale skupiając się na odczuciach. 


Jeśli zwierzę jakieś lub człowiek skieruje całą swoją uwagę i całą wolę na pewną określoną sprawę, z pewnością ów cel osiągnie. 



Nie jest to książka lekka. Wymaga solidnego skupienia i raczej uczy niż dostarcza rozrywkę. Niemniej porusza bardzo ważny oraz uniwersalny problem poszukiwania drogi, którą można obrać i pozostać na niej do końca życia. Zdecydowanie warto ją poznać. 

Pozdrawiam!


Przypatrz się dokładnie jakiemuś człowiekowi,

 a będziesz o nim wiedział więcej, niż on sam. 



10 komentarzy:

  1. Jesień sprzyja u mnie takim wymagającym lekturom, także będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aktualnie nie mam za wiele czasu, a po twojej recenzji chciałabym tej książki poświecić należytą uwagę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam bardzo dużo o tej książce. Mam wrażenie, że w ogóle sporo się o niej mówiło w minionych tygodniach i jak widać po Twojej recenzji - słusznie. W lecie czytam głównie lekkie pozycje, ale za to na jesień wolę chwycić po coś "cięższego" i bardziej wymagającego. Chętnie skuszę się na tę pozycję! a wręcz mam poczucie obowiązku przeczytać ja! Intryguje mnie to, że czytelnik gubi się w tej książce między realizmem a fantazją. Dziękuję za recenzję. Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje mi się, że to jednak nie jest książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Póki co wciąż preferuję głównie typowo rozrywkową literaturę. Tak więc na razie nie planuję czytać "Demiana", aczkolwiek nie neguję zalet tejże pozycji. Ba, być może sama po ów tytuł sięgnę w dalszej przyszłości, kiedy najdzie mnie ochota na takie klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hesse jest na mojej prywatnej liście autorów, których należy przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w planach tą książkę, bo dużo dobrego o niej słyszałam i jestem ciekawa jak ją odbiorę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Koniecznie muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  9. Skoro to naprawdę dobra książka to chętnie ją przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...