Takiej huśtawki emocji dawno nie przeżyłam

Takiej huśtawki emocji dawno nie przeżyłam

czwartek, 13 maja 2021

"#AgileKtóryDziała. Pracuj zwinnie i skutecznie" Michał Dusiński, Tomasz Borowiec

Opis Wydawcy:

Agile i Scrum, Scrum i Agile. Opanowawszy branżę IT, powoli, ale konsekwentnie, zdobywają inne biznesowe przyczółki i rozgaszczają się w firmach na dobre... Albo niedobre, gdy budzą niezrozumienie, protesty, a czasem nawet chęć ucieczki! Agile i Scrum brzmią tak nowocześnie, w teorii świetnie, w praktyce jednak często okazują się trudne, a co za tym idzie - rozczarowują. To przykre, ale prawda jest taka, że idee te, skądinąd słuszne i pożyteczne, w organizacjach nierzadko wdraża się na siłę i, co nawet gorsze, bez zrozumienia. 

Tymczasem zrozumienie zamysłu i celowości ich stosowania to podstawa w przypadku zarówno koncepcji zwinnego myślenia, jaką jest Agile, jak i narzędzi wspomagających, takich jak framework Scrum. Świadome podejście do założeń, które stoją za projektami realizowanymi zwinnie, pozwala samemu przekonać się o zaletach takiego sposobu myślenia i działania, wdrożyć się w nie i rozpocząć współpracę z podobnie myślącymi i działającymi osobami. I faktycznie, często nie jest to możliwe bez korzystania ze wsparcia takich narzędzi jak Scrum... lub Kanban. Bo gdzie Scrum nie może, tam Kanbana pośle.


Największym marnotrawstwem jest niezwykle efektywne zrobienie czegoś, 

co jest kompletnie niepotrzebne. 


Moja opinia:

Bardzo dobry poradnik dla zielonych w temacie, którzy chcieliby dowiedzieć się na czym polega Agile w możliwie najbardziej przyjazny, intuicyjny sposób. 


Proszę, posługuj się rozumem i nie rób rzeczy bez sensu :)


Książka zawiera 11 rozdziałów, każdy poświęcony pewnemu aspektowi około agilowemu. Wszystkie zawierają na początku kilka haseł dotyczących treści, akapit wprowadzenia, następnie clue problemu i na końcu krótkie podsumowanie. Forma tekstu swoją przejrzystością i skupieniem na konkretnym problemie odzwierciedla treść. Z łatwością po czasie można odnaleźć szczegółowe informacje w konkretnym rozdziale i jego fragmencie.

Scrum jest swego rodzaju lupą, przez którą popatrzycie teraz na swój proces, w którym pracujecie. 


Zasady agilowego myślenia poznałam na studiach, ale podczas mojej jeszcze krótkiej pracy w IT nie pracowałam w Scrumie. Daleko mi więc do autorów, doświadczonych programistów ze stażami liczonymi w dekadach. Jednak poradnik jest napisany językiem bardzo przystępnym, przez co miałam wrażenia, jakbym rozmawiała z kolegami z pracy. Wiele anegdotek, historyjek obrazkowych i porównań do sytuacji z życia autorów dało odczucie poznania tematu od podszewki, bez zbyt formalnych zasad i nudnych filozoficznych rozpraw.


To pokazuje, że gdzieś w którymś momencie na pewno przez chwilę będzie gorzej. 


Agilowe myślenie to stawianie na unikanie robienia rzeczy niepotrzebnych. Choć wydaje się to proste, w pracy nad dużymi projektami i sporymi zasobami ludzkimi wszystko się komplikuje. Agile szczególnie przydaje się w zmieniającym się środowisku pracy, gdy na początku myśleliśmy że daną rzecz zrobić musimy a potem okazuje się niepotrzebną stratą czasu. Zmusza do myślenia, analizowania aktualnego stanu rzeczy i przyzwyczajania się do niestałych wymagań do produktu. Jakiegokolwiek produktu, bo to podejście przyda się nie tylko w projektach IT. Wszędzie, gdzie jakieś zasoby pracują wspólnie dla wytworzenia konkretnej wartości.

Zwinna transformacja nie jest sprawą trywialną. 


W jednym z rozdziałów autor opowiedział jak wykorzystał Scruma przy budowaniu domu, a że jestem właśnie w trakcie kupowania działki i już wkrótce będę pracowała nad własną siedzibą, ta historia przemówił do mnie szczególnie. Na bank to wykorzystam!


Pamiętasz? Maksymalizacja wartości!


Jeśli już wkrótce przyjdzie Ci pracować w Agile, Scrumie, Kanbanie, a brak ci wiedzy w temacie lub jest czysto teoretyczna i tak naprawdę tego nie czujesz, jest to książka dla ciebie. Jeśli już pracujesz w Scrumie, ale coś nie działa lub efekty są mizerne, ta pozycja może podpowiedzieć, w czym tkwi problem. Zdecydowanie polecam!



Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję Wydawnictwu Helion.


10 komentarzy:

  1. Mnie przekonuje, chętnie sięgnę po tą pozycję :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz spotykam się z takim zwrotem. Z czystej ciekowości po nią sięgnę.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydawnictwo mi znane - chyba wydawało podręczniki do informatyki. I chyba sam z ciekawości sięgnę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja, jestem bardzo przekonana chętnie sięgnę po ten tytuł :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam się na programowaniu, ale dla zainteresowanych tematem pewnie to ciekawa propozycja. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mój chłopak jest programistą i bywa tak, ze tego jego programowania mam po dziurki w nosie, więc nie przeczytam, ale może jemu podsunę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tematyka nie jest dla mnie, więc tym razem mówię pas ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam znajomego, który chcę poszerzyć swoją wiedzę w tym temacie, więc zaproponuję mu tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Branża IT to dla mnie czarna magia

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...