Takiej huśtawki emocji dawno nie przeżyłam

Takiej huśtawki emocji dawno nie przeżyłam

poniedziałek, 8 lutego 2021

"Lekarz Ci tego nie powie" Max Skittle

Opis:

Jak wygląda typowy dzień pracy lekarza? Ile godzin pracuje i ile osób dziennie przychodzi do jego gabinetu? Ile czasu w pracy poświęca na samą wizytę pacjenta, a ile na opisywanie wyników badań krwi czy USG? Jak często musi kontaktować się z pracownikami socjalnymi i w jakiej sytuacji jest zmuszony dzwonić do... ZOO? Jaki najdziwniejszy obiekt znalazł w uchu swojego pacjenta i jakie dobre wieści mógł ostatnio przekazać swojej pacjentce? 

Autor szczerze (i dowcipnie) opowiada o wszystkim, o czym lekarze nam na co dzień nie mówią – od rozlanych butelek moczu, pacjentów, którzy powinni być hospitalizowani, egzystencjalnych kryzysów po niewyjaśnione ozdrowienia. Z dystansem opisuje codzienne i niecodzienne sytuacje ze swojej pracy. Wyjaśnia, dlaczego może spędzić z pacjentem jedyne dziesięć minut, co sądzi o systemie opieki zdrowotnej, tłumaczy, dlaczego czasami się spóźnia oraz dlaczego nigdy nie należy prosić lekarza o receptę na paracetamol. 

Myślałeś, że wiesz, jak wygląda praca lekarza pierwszego kontaktu? Ta książka udowodni Ci, w jak dużym byłeś błędzie.


Na błędy nie ma miejsca.


Moja opinia:

Ciekawa pozycja, będąca zbiorem dowcipnych historii z życia lekarza rodzinnego. Pozwala spojrzeć na tę profesję z punktu widzenia zwykle niedostępnego dla przeciętnych zjadaczy chleba. Pozytywnie zaskoczyła mnie łatwością, z jaką mi się ją czytało i ogromną ilością barwnych medycznych przypadków. 


Pracując jako lekarz rodzinny, komprymujesz czyjeś życie, zamykasz je w dziesięciu minutach. 


Konstrukcja książki oddaje w swej formie szybkość i intensywność życia narratora, w tym przypadku autora. Z wyjątkiem wstępu i epilogu opowieść składa się z rozdziałów nazywanych od kolejnych miesięcy i podrozdziałów dzielących je na poszczególne dni. Mają różne długości, od zdania po kilka stron. Składają się głownie z opisów ciekawych przypadków, z jakimi Max Skittle miał danego dnia do czynienia. Część tekstu poświęca swojej rodzinie, która akurat znalazła się w przełomowym momencie witania nowego członka. Całość przeplata przemyśleniami dotyczącymi swojej profesji.


Życie trzeba umieć przeżyć. 


Lekarz Ci tego nie powie jest wyjątkową pozycją w moim zwykle fantastyczno-kryminalnym repertuarze i zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. Łatwo było dać się w nią wciągnąć. Głównym powodem jest niesamowita serdeczność i szczerość, z jaką Max Skittle podchodzi do kolejnych dolegliwości pacjentów. Z dystansem każdego dnia pojawia się na swoim posterunku i w dziesięć minut stara się uratować komuś życie. Szukałam odpowiedzi na to, jak lekarze podchodzą do ewentualnych błędów medycznych, które muszą zdarzać się, jak w każdym zawodzie. Równie interesujący wydał mi się aspekt radzenia sobie z wybuchami rodzin obwiniających lekarza o śmierć bliskiej osoby. Ta powieść pozwala zobaczyć jeden ze sposobów podejścia do tych trudnych sytuacji i podsunął kilka rozwijających refleksji. 


Racjonalne myślenie i działanie w gniewie są od siebie oddalone o tysiące kilometrów. 


Zdecydowanie warto sięgnąć po ten tytuł i zajrzeć na chwilę do gabinetu od nieznanej dotąd strony, spróbować w trakcie opowieści poczuć odpowiedzialność, z jaką lekarze muszą sobie radzić na co dzień oraz zastanowić się jak samemu zareagowałoby się pod presją czasu. Spędziłam kilka ciekawych godzin z tą książką i odkładam ją na półkę z podziwem dla tej profesji i jej przedstawicieli. Robicie świetną robotę!


 Wyruszasz ze swoim pacjentem w podróż. 

W głąb życia zamkniętego w dziesięciu minutach. 

Tik-tak. 



Za egzemplarz powieści dziękuję serdecznie wydawnictwu 


18 komentarzy:

  1. Spodobała mi się recenzja. Wiele o tej książce czytałem, jednak tematy medyczne raczej omijam :) Przerabiam biografie - i - podręcznik dla klasy I LO poziom rozszerzony. Antyk i średniowiecze to jest to :) Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że nadarzy się okazja przeczytania tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam inną książkę o takiej tematyce i jak na razie czeka na swoją kolej. Zatem nie wiem czy sięgnę po tą - tym bardziej, że ta którą mam prawdopodobnie wyczerpie temat jeżeli chodzi o pracę lekarza.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że zainteresowałaby mnie ta książka;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio spodobały mi się tego typu książki, więc myślę, że po nią sięgnę.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto poznać sytuację z tej drugiej perspektywy. Z chęcią przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podziwiam wielu pracowników służby zdrowia. To niezwykle ciężka praca. Jakiś czas temu czytałam reportaż „Nadzwyczajni” Marcina Wyrwała i Małgorzaty Żmudki o pierwszych miesiącach walki z COVID-19, poruszająca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio sporo na rynku wydawniczym taki wyznań z zakresu medycyny.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię "wyznania" pracowników służby zdrowia, więc tę książkę mam w planach ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zawsze warto spojrzeć na pracę innych z ich perspektywy, może dzięki temu lepiej się zrozumiemy?

    OdpowiedzUsuń
  11. Mój ukochany jest chirurgiem... więc nie muszę czytać 😊

    OdpowiedzUsuń
  12. Planuję przeczytać tę książkę. Jeszcze nie czytałam podobnej, będzie to dla mnie coś nowego. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ooo... zaskakuje mnie to, ale lubię takie książki!

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam kilka ksiazek medycznych... i zupełnie mnie nie wkręciły :(

    OdpowiedzUsuń
  15. Książkę kojarzę. Może byc fajną ciekawostką

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapisuję tytuł, na pewno z czasem po niego sięgnę.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...